Gumiszerviz Kisköre Klapka Gy. út. 32.
Professzionális Gumiszerviz Szolgáltatás a Tisza-tónál
Ügyfélszolgálat: 06/20-97-08-714
Email: gumiweb@citromail.hu
MENÜ

Az abroncson található oldalfal jelölések

Vizsgáljunk meg például egy, 195/65 R 15 91 H méretű abroncsot:

195 : Az abroncs szélessége mm-ben, amit szekció szélességnek is nevezünk.
65 : A szériaszám az oldalfal magassága (az abroncs oldalán) és az abroncs szélessége közti arány, amit százalékértékben fejezünk ki.
R : A felépítés típusa (R a radiál esetében).
15 : A felni belső átméroje collban megadva.
91 : Az abroncs terhelési indexét egy számmal jelöljük (lásd az alábbi táblázatot) és annak a legnagyobb tehernek felel meg, amit az abroncs maximális nyomás esetén elbír.
H : Sebesség index (amit teljesítmény indexnek is nevezünk). Azt a legnagyobb sebességet jelenti, amellyel az abroncs elbírja a terhelési indexének megfelelő terhet (lásd az alábbi táblázatot).
-------------------------------------------------
Terhelési index Maximális súly abroncsonként, kg-ban Terhelési index Maximális súly abroncsonként, kg-ban
68 315--80 450
69 325--81 462
70 335--82 475
71 345--83 487
72 355--84 500
73 365--85 515
74 375--86 530
75 387--87 545
76 400--88 560
77 412--89 580
78 425--90 600
79 437--91 615

Sebesség index Legnagyobb sebesség
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
ZR >240
W 270
Y 300
-------------------------------------------------
Az abroncsokon található egyéb jelölések:

M+S Téligumi.
RF Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced).
XL (Extra Load) Erősített abroncs.
MO Oldalfal erősített abroncs.
C Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
N1 N0 Speciális Porsche-specifikáció.
Tubeless (TL) Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT) Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
(MFS) (FR)Peremvédős abroncs jelölései.
(ROF) ( SST) (DSST) (RFT) Defekttűrő abroncs jelölései
.TWI (Tread Wear Indicator) Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.

A gumiabroncs kiválasztása

Hogyan válasszuk ki a gépkocsi teljesítményének megfelelő gumiabroncsokat?

Egy adott gépkocsi gyártója, illetve a hatóságok által történő műszaki jóváhagyásának feltétele az, hogy az első gyári gumiabroncskészlet a gépkocsi műszaki jellemzőinek megfelelő terhelhetőségére és a legnagyobb sebességre vonatkozó előírásainak eleget tegyen.

¦ A gumiabroncs méreteit, a terhelhetőségi és sebesség jelöléseket a gépkocsi gyártója a gumiabroncs gyártójával együttműködve határozza meg annak érdekében, hogy maximális biztonságot és vezetési élvezetet nyújtson a gépkocsi.

¦ A sebesség indexet nem csak a megengedett maximális sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, hanem a teljesítőképességet is mutatja, ezen kívül a legjobb kompromisszumot jelenti a

TELJESÍTMÉNY – MENETTULAJDONSÁGOK – BIZTONSÁG

tekintetében.

¦ Nagyobb sebességindexű gumiabroncsot mindig fel lehet szerelni. ( A nagyobb sebességindexű gumi kisebb sebességnél is jobb teljesítményt nyújt.)

Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?

A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől.

A mintaárok mélysége döntő fontosságú, amelynek a hatósági előírások 1,6 mm-nek kell lennie. Aki ennél kisebb mélységű mintaárkú gumiabronccsal közlekedik, számolnia kell azzal, hogy a biztosító baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve, adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.

A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI)*: ez a mintaárokba vulkanizált kis ,,kitüremkedésekből” áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi.

(*TWI = Tread Wear Indicator. Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt, pl.: Michelin, Bridgestone.)

Javasuljuk az Ön biztonsága érdekében:

Mivel a vízenfutás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a gumiabroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt le kell cserélni.

A következő értékeknél ajánlott a csere:

- Nyári gumiabroncsok: 2 mm-es mintaárokmélység;

- Széles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárokmélység;

- Téli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárokmélység.

Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje…

A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárokmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit.

Ezen kívül az öregedés is indokoltá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségesség válik a csere.

Mikor kell a kerekeket áthelyezni?

A vezetési stílustól, az alkalmazás fajtájától, a futómű beállításától stb. függően a gumiabroncsokon egy adott kilométer – teljesítmény után a gépkocsira jellemző kopásminta mutatkozik. E jellegzetes kopási minták (pl.: fűrészfog képződés) kiegyenlítése érdekében ajánlatos első és a hátsó kerekeket az alábbi módon 5 000 km-enként, legkésőbb 10 000 km-enként átcserélni.

Miért szükséges a kerekek kiegyensúlyozása?

Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, fellép a kiegyensúlyozatlanság.

Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon.

Gépjárművek esetében ez a gumiabroncsok rázkodásához és a gumiabroncsok, csapágy és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértékű kopásához vezet.

Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenfutási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot.

A korszerű kerékkiegyensúlyozó gépek segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettuljadonságot biztosít.

Ezen okból kifolyólag azt ajánljuk, hogy minden kerék-illetve gumiabroncscserét követően a gumiabroncsokat szakemberrel egyensúlyoztassák ki.

A megbízható kerékkiegyensúlyozási eredmények eléréséhez elengedhetetlen feltétel a gumiabroncs gépkocsinak megfelelő központosítása és rögzítése.

A kerekek áthelyezésekor ajánlott a kerekeket kiegyensúlyozni.

Miért szükséges új gumiabroncshoz új szelep?

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását. A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat. A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie.

Nyúlási próba:

200 km/h sebességnél a szelepre órási centrifugális erő hat.

Milyen tulajdonságokban különböznek az autógumik?

Irányíthatóság:

A gumiabroncs azon képessége, amivel kigyorsításkor és kanyarban segíti az autót, hogy a vezető által választott útvonalon, sebességgel és gyorsulással haladjon. A típusok közötti különbségek száraz útfelületen is kimutathatók, bár ezt inkább csak a sportosan vezetők veszik észre. Nedves útfelületen a különbségek felerősődnek, így azt mindennapi használatban az átlagos vezetők is megérzik. Egyes abroncsokat kifejezetten sportos használtra, nagyon jó irányíthatóságra optimalizáltak, ilyen pl a nyáriak közül a Pirelli P Zero, P Zero Nero vagy a Sottozero II téli gumi.

Fékút száraz útfelületen:

A száraz útfelületen, egyenes vonalban való fékezéskor a gumiabroncsok között minimális különbség mutatható csak ki. Pl egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 38,8 méter alatt áll meg, "ultra gazdaságos" abroncsokon a féktáv 1-3 méterrel nőtt meg. Természetesen nagyobb teljesítményű autókon, növelve a sebességet, szélesebb abroncsokon a eltérés egyre jelentősebb.

Fékút nedves/csúszos útfelületen:

Nedves útfelületen a gumiabroncsok fekútja között nagyon jelentős különbségek vannak. Pl egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 44,5 méter alatt áll meg, míg "ultra gazdaságos" abroncsokon a féktáv 3,5-13 méterrel nőtt meg. A téli gumiknál különbségek tovább nőnek, akár 40%-osak is lehetnek. A 20-40 %-kal rosszabb fékezési képesség az ABS-es autókon elfogadhatatlanul hosszú fékútat eredményez, az ABS nélküli autókon pedig nagyon könnyen és gyakran bekövetkező blokkoló fékezést okoz. (A blokkoló fékezéskor a gumiabroncs futófelületének egy része leradírozódik, ami ezután már nem lesz teljesen kerek. Ezt hívják "lapra fékezésnek".)

Aquaplaning:

Országúton közlekedve találkozthatunk ezzel a jelenséggel, ha tócsába hajtunk és a futófelület már nem képes elvezetni a vizet. Ekkor az autó felúszik a vízfelületen, nem reagál a kormánymozdulatokra és irányíthatatlanná válik. Egy új prémium és egy új "ultra gazdaságos" gumi között 25-30%-os különbség lehet. (A gumiabroncs a kopásával az aquaplaning kockázat jelentősen megnő, ezért 3 mm mintaárok mélység alatti autógumival már ne közlekedjünk autóúton/autópályán esős időben. Régebben a forgásirányos, ún. "eső" abroncsok jobb vízelvezetési képességgel bírtak, mint az asszimetrikus minztázatok. Az elmúlt évek tudatos fejlesztéseinek köszönhetően az új asszimetrikus mintázatok ledolgozták a hátrányt.)

Gördülési ellenállás

hatással van a fogyasztásra. Az alacsony gördülési ellenállású abronccsal szerelve 2-5%-kal kevesebbet fogyaszt az autó, ami átlagos használat mellett évi akár 10.000 Ft megtakarítást jelenthet. Az elmúlt pár évben több fogyasztáscsökkentésre optimalizált autógumi jelent meg, ilyen pl. Pirelli Cinturato P4, Cinturato P6, a Goodyear Efficientgrip vagy a Fulda Ecocontrol.

Gördülési zaj:

A blokkok és lamellák (téli gumi esetén) által keltett zaj. Nedves útfelületen a zaj fokozottan jelentkezik. A prémium kategóriás gyártók rengeteg energiát fektetnek a futófelület által keltett zaj csökkentésére. Óriási különbség tapasztalató egy blokk- és lamellaoptimalizált prémium kategóriás abroncs suhanása és az "ultra gazdaságos" gumik búgása vagy sivítása között. Az asszemetrikus mintázatok általában halkabbak, mint a forgásirány kötött abroncsok.

Kapaszkodó képesség

(téli gumik esetén): Jelentős eltérések mutathatók ki téli gumik kapaszkodó képessége között. A gyakorlatban ez "feljutok" vagy "nem jutok fel" kérdést jelenti.

Egyenesfutás:

Itt kevés eltérés mutatkozik az abroncsok között. Ezt a paramétert leginkább az autó futóműve befolyásolja. Téli vagy négy évszakos gumit használva némileg romolhat az autó egyenesfutása a nyárihoz képest.

Élettartam/kopás:

Akár 80-100%-os eltérés is lehet a különböző típusú abroncsok élettartama között. Hosszú élettartamú autógumi pl. Michelin Engergy Saver, Primacy HP, Pirelli Cinturato P4 vagy Cinturato P6. Az ázsiai abroncsok általában gyorsabban kopnak.

Megbizhatóság/garanciális hibaarány:

Az európai forgalmbahozatalhoz minden abroncs típusnak ECE minősítő vizsgán kell átmennie. A minősétés meglétét az abroncs oldalfalán található E betű jelzi. A gumiabroncsokkal hagyományosan kevés (1% alatti) garanciális probléma szokott lenni. Bár az "ultra gazdaságos" abroncsok is teljesítik a minősítő teszteket, azokat nem teljesítik túl. Ez gyakorlatban azt jelentheti, hogy Prémium kategóriás abroncsok esetén a minőségellenőrzés szigorúbb, így lényegesen alacsonyabban tudják tartani a forgalomba kerülő hibás autógumik arányát.

Felhasznált alapanyagok:

A gumiabroncsok bizonyos részei aromás olajat tartalmazó komponensekből épül fel. Ezek az anyagok gumiabroncs kopásával együtt a természetbe kerülve súlyosan károsítják azt. 2010-től tilos lesz az EU-ban olyan gumiabroncsot forgalmba hozni, ami aromás olajokat tartalmaz. A Michelin Energy Saver és a Pirelli Cinturato abroncsok már 2008 óta teljesítik ezt az elvárást.

Valóban érezetők a különbségek az autógumik között?

Száraz útfelületen, lassú, városi közlekedésben használva az abroncsok között különbségek kevésbé érzékelhetők, inkább csak a gyenge minőségű abroncs zajossága tűnhet fel. Országúti közlekedéskor vagy vizes úton való használatkor az abroncsok közötti eltérések azonban óriásiak. Az sem mindegy, hogy átlagos használat mellett 2 vagy 4 év alatt kopik el az autógumi. Ökölszabályként megállapítható, hogy gumiabroncs vásárlásnál max. egy kategóriával lépjünk lefelé, ha nem szeretnénk, hogy az autónk korábban megszokott menettualjdonságai drasztikusan leromoljanak és veszélyesnek érezzük vele a közlekedést. Az "olcsó húsnak híg a leve" mondás fokozottan igaz a gumiabroncsok esetén.
Bár csak kb. minden 4. napon nedvesek, síkosak az útak, a közlekedési balesetek több, mint fele ilyen körülmények között következik be. Ezért rendkívül fontos, hogy megfelelő minőségű abroncsot válasszunk, hiszen senki sem szeretne rosszul tapadó abroncs miatt súlyos balesetet szenvedni.
Miért vannak ilyen jelentős ár- és minőség beli különbségek?

Az elmúlt évtizedekben a gépkocsik súlya és teljesítménye folyamatosan nőtt, miközben az abroncsok futófelülete egyre szélesebb, az oldalfala pedig egyre alacsonyabb lett. (10 éve még a /80 /70 és /65-ös abroncsok voltak a gyakoriak, manapság már inkább a /55 /50 /45, de egyre gyakoribb a /40-es is). Az autógyárak és az autósok egyre többet várnak az abroncsoktól, miközben ezeknek az elvárásoknak csak egyre magasabb fejlesztési költségekkel lehet megfelelni. Ezeket a fejlesztési költségeket csak a legnagyobb gumiabroncs gyárak képesek maradéktalanul finanszírozni.

A gyártás során felhasznált anyagokban is jelentős különbségek mutatkoznak. Pl. a jó minőségű abroncsok futófelületi keveréke drága silica keveréket tartalmaz. A silica jelentősen javítja a gumiabroncs tulajdonságait vizes útfelületen és csökkenti a gördülési ellenállást. Sajnos a jó minőségű silica vegyületek sokba kerülnek és nehéz velük dolgozni.

Hírek

  • ONLINE BEJELENTKEZÉS!
    2010-01-04 17:24:03

    GUMISZERVIZ, AUTÓMOSÁS, FELNI GÖRGŐZÉS: Takarítson meg időt és pénzt azzal, hogy online jelentkezik be szolgáltató bázisunkra. Gyors, pontos, rugalmas megoldás várakozás nélkül. Kattintson az ONLINE BEJELENTKEZÉS menüpontra.

     

    Időjárás előrejelzés

Weboldal készítés ingyen

Asztali nézet